Trening personalny

TRENING PERSONALNY – ZALETY I WADY

Przekonanie, że trening z trenerem personalnym jest tylko dla celebrytów odchodzi powoli w niepamięć. Coraz więcej osób decyduje się na to, by ćwiczyć pod okiem własnego trenera. Dlaczego? Jakie są zalety treningu personalnego z punktu widzenia osoby początkującej, a jakie może mieć zastosowanie dla osób, które trenują już od dłuższego czasu? Czy trening personalny ma jakieś wady? Nad tym wszystkim zastanawiamy się w czasach pandemii, kiedy wielu z nas unika skupisk ludzkich i obawia się treningów w grupie.

Trening personalny dla początkujących

Trening personalny, cechujący się bardzo indywidualnym podejściem do ćwiczącego, z pewnością najwięcej zalet ma z punktu widzenia osób początkujących. Cykl treningów zaczyna się zawsze od rozmowy – ustala się realne do osiągnięcia cele i czas na ich osiągnięcie, który z reguły jest krótszy  niż w przypadku zajęć grupowych. Informujemy wówczas trenera o stanie zdrowia, diecie, stylu życia, preferencjach – wszystkim, co może mieć wpływ na dobór ćwiczeń i ich efektywność. Możemy skupić się na konkretnych umiejętnościach, na redukcji wagi lub wręcz przeciwnie – nastawić się na nabranie masy mięśniowej.

Indywidualne podejście i technika

Trening w grupie zawsze zakłada swego rodzaju uśrednienie – trening personalny jest w pełni dostosowany do naszych potrzeb, stopnia zaawansowania, a nawet dyspozycji danego dnia. Trener stale kontroluje swojego podopiecznego i dba o technikę. Z punktu widzenia osoby początkującej to niezmiernie ważne – dzięki temu nie nabierze ona złych nawyków, a trener od początku będzie pilnował wypracowania prawidłowych wzorców ruchowych.

Technika

Trzeba oczywiście pamiętać, że CrossFit to nie są zwykłe zajęcia fitness w dużej sieciówce. Nie jest tak, że na zajęciach grupowych trener nie zwraca uwagi na naszą technikę, bo nie ma czasu, grupa jest duża, a klienci coraz to nowi. Na WODach nie ma przypadkowych osób, olbrzymia większość z nas chodzi regularnie, co ułatwia pracę trenerowi. Zazwyczaj wie on doskonale, kto i kiedy wymaga więcej uwagi. Trener zna nas i wie, że komuś nie będzie potrzebna pomoc przy podciągnięciach, ale warto na niego rzucić okiem przy martwych ciągach. Oczywiście jednak nigdy nie będzie to ten sam poziom uwagi jak przy treningach 1 na 1, gdzie trener jest skupiony w 100% na Tobie.

Bezpieczeństwo

Trening personalny może być też świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie lubią treningów o wysokiej intensywności lub nie mogą ich wykonywać ze względów zdrowotnych, a chciałyby zacząć regularnie uprawiać sport. To również dobry pomysł dla tych, którzy są po różnorakich kontuzjach i obawiają się, że na zajęciach grupowych trener nie będzie im w stanie poświęcić odpowiedniej uwagi.

Motywacja na start

Wiele osób zastanawia się również, czy CrossFit jest dla nich i obawia się, czy da sobie radę. Dlatego czasem, jeśli nie jesteśmy pewni swojego poziomu i wstydzimy się pójść na zajęcia grupowe, bo dopiero zaczynamy naszą przygodę ze sportem, łatwiej jest zacząć od treningów personalnych. Co prawda obawy te są bezpodstawne, bo pod tym względem CrossFit jest utopijnie piękny – z początkujących nie śmieje się naprawdę nikt, ludzie sobie nawzajem pomagają, dopingują się, a jak już przychodzi do czystego treningu, to nikt nie ma siły, żeby obserwować innych, bo pot zalewa mu oczy. Rozumiemy jednak, że niektórym prościej będzie zacząć ćwiczyć na początku tylko z trenerem i to też jest ok – najważniejsze to zacząć!

Trening personalny dla osób już ćwiczących

trener personalny

A czy trening personalny ma sens w przypadku osób, które już ćwiczą? Jak najbardziej! Dla osób, które wiedzą już, w czym są dobre, a w czym mają braki, doskonałym pomysłem może być pakiet zajęć z trenerem 1 na 1. Nie każdy jest Mattem Fraserem i mało kto wymiata we wszystkich składowych CrossFitu – macha sztangą, jakby nic nie ważyła, na drążku jest lepszy od chińskich akrobatek, a ergometr nie ma dla niego tajemnic. Wszystko to oczywiście w zawrotnym tempie  I żeby nie było – Fraserowi te umiejętności też nie spadły z nieba – są efektem ciężkiej pracy. W takim przypadku parę godzin sam na sam z trenerem może nam pomóc przeskoczyć na wyższy level i pokonać swoje słabości. Problem z handstandem? Parę godzin z trenerem gimnastyki pomoże pokonać strach, poprawić postawę i poznać ćwiczenia, które potem możemy wykonywać samemu w domu. PR w zarzucie do siadu ani drgnie? Mówią, że „chamska siła techniki się nie boi”, a jednak to technika sprawia, że jesteśmy w stanie pójść dalej.

Trening personalny w czasach pandemii

Nie sposób nie wspomnieć o jeszcze jednej zalecie treningu personalnego w dzisiejszych czasach. Spotkania z trenerem 1 na 1 mogą odbywać się o dowolnych, ustalonych przez nas godzinach, kiedy w klubie nie odbywają się żadne zajęcia grupowe, co z pewnością części z Was może dać większe poczucie bezpieczeństwa. Zresztą nie tylko w tych szalonych czasach, w jakich przyszło nam żyć, brak konieczności dostosowywania się do sztywnego grafiku klubu może być dla wielu osób przesłanką przemawiającą za zajęciami indywidualnymi.  

Czy w takim razie trening personalny ma jakieś wady?

Z pewnością w przypadku treningów personalnych znaczenie może mieć cena, która zawsze będzie wyższa niż karnet wejść na treningi grupowe. Mi brakowałoby również po prostu ludzi. Zdrowa rywalizacja, motywacja, endorfiny i atmosfera, żarty, ploteczki, wzajemne docinki i doping – to wszystko sprawia, że treningi grupowe zawsze będą moim pierwszym wyborem. Żartujemy czasem, że chodząc regularnie na CrossFit, spotykamy się z trenerem i znajomymi z boxu dużo częściej niż z rodziną i przyjaciółmi i pewnie coś w tym jest.

Co  w takim razie wybrać?

Wiemy, że wybór nie jest prosty. Dla większości osób to zajęcia grupowe będą jednak tym ulubionym sposobem trenowania – z ich niepowtarzalną atmosferą i siłą do przesuwania swoich granic, którą wielu z nas daje właśnie trening w grupie. Pamiętajcie jednak, że bez naprawdę solidnych podstaw łatwo sobie zrobić kontuzję, więc dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem, pakiet zajęć indywidualnych z trenerem może być świetnym rozwiązaniem na start. W przypadku osób już ćwiczących pakiet dodatkowych treningów personalnych może być pomocny przy walce ze słabościami lub w pracy nad bardzo konkretnymi celami, które sobie wyznaczyliśmy. Jest też jeszcze jedno rozwiązanie, nasze autorskie treningi semi-personalne, które w MGW Training mają miejsce na sali Lite. Podczas tych zajęć uwaga trenera jest skupiona na dużo mniejszej grupie, liczącej maksymalnie 8 osób. W tej formule odbywają się zarówno klasyczne WODy, jak gimnastyka i barbell classes. 

The choice is yours. To co, widzimy się na treningu? 

Autor: Anna Wrotny

0 comments on “TRENING PERSONALNY – ZALETY I WADYAdd yours →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »