dwubój

Dwubój olimpijski w Crossfit’cie – na co zwrócić uwagę?

Crossfit zyskał sobie tak wielką rzeszę fanów, nie tylko ze względu na wszechstronność i możliwość nauki zupełnie nowych rzeczy. Większość z Was na pewno przyzna mi rację, że ta nutka rywalizacji w trakcie każdego treningu sprawiła, że pokochaliście Crossfit „od pierwszego wod’a”. Rywalizujemy pod różnym kątem – chcemy uzyskiwać najlepsze rezultaty w treningach wydolnościowych, wykonywać największą liczbę powtórzeń lub podnosić największe ciężary. Progres w każdym z tych elementów jest możliwy, dzięki umiejętnemu wykorzystaniu technik poszczególnych dyscyplin sportowych. 

Crossfit z rok na rok coraz bardziej się rozwija i stawia przed zawodnikami cały czas nowe wyzwania. Oczekuje wszechstronności i umiejętność szybkiej adaptacji do zupełnie niespodziewanych warunków rywalizacji.

Czołowi zawodnicy powinni osiągać ponad przeciętne wyniki w każdej z dyscyplin. W tym artykule chciałabym wskazać kilka elementów, na które szczególnie powinniście zwrócić uwagę. Więc jeśli chcecie poprawić wyniki w workout’ach bazujących na pracy ze sztangą, ale także zapobiec potencjalnym i najczęstszym kontuzjom – to artykuł dla Ciebie

Technika

To jest pierwsza i niepodważalnie najważniejsza kwestia, od której powinniście zacząć swoją przygodę z dwubojem. Wszystko zaczyna się od pracy na kiju/ rurce PCV, następnie pustym gryfie, później, jeśli prawidłowo zaczniecie prowadzić pusty gryf, należy stopniowo dokładać obciążenia, aby dać ciału kolejny impuls. Nie w odwrotnej kolejności. Wszystko powinno odbywać się pod okiem trenera, który na bieżąco weryfikuje Twoją technikę. 

Mgw

Powtarzalność

Na pewno zauważyliście, że rozgrzewka przed treningiem zawierającym elementy dwuboju, często wyglądają podobnie. Nie jest to spowodowane ograniczoną wiedzą Waszego trenera. Dwubój olimpijski charakteryzuje się niewiarygodną precyzją i poprawnie wykonane rwanie lub podrzut trwają zaledwie kilka sekund. Takie efekty uzyskuje się poprzez setki tysięcy powtórzeń danego ruchu, który dąży do uzyskania perfekcyjnego wzorca.

Dynamika, szybkość

Kolejny ważnym aspektem prawidłowego prowadzenia sztangi jest jej prędkość przemieszczania się i reakcji Waszego ciała. Oglądając najlepszych zawodników widzicie jak podnoszą niewiarygodne ciężary względem własnej masy ciała w zaskakująco „lekki” sposób. Niezbędne do tego jest nie tylko poprawne prowadzenia sztangi, ale także odpowiednie ułożenie w danej sekundzie naszego ciała. Dążymy do błyskawicznego spięcie odpowiednich grup mięśniowych w danych pozycjach, ale także i do zupełnego rozluźnienia ciała. Mimo wysokiego wyciągnięcia sztangi, będąc powolnym nie jesteśmy w stanie szybko wejść pod nią i jej zablokować w danej pozycji.

Jest to jeden z czynników, dla którego dwubój jest tak często wykorzystywany w innych dyscyplinach sportowych, jako idealny sposób na zbudowanie większej mocy i dynamiki. Znajdzie zastosowanie w niemal każdej dyscyplinie, w której niezbędne jest wygenerowanie jak największej siły w jak najkrótszym czasie, czyli np. lekkoatletyka lub sporty walki. 

Siła

Najważniejsza z cech motorycznych, będąca wyznacznikiem dla wszystkich pozostałych. Jeśli chcemy być szybsi, bardziej dynamiczni musimy zacząć od budować siłę. Nieodzowny element dwuboju, bez którego mimo osiąganej coraz lepszej techniki nie uzyskamy wyższych wyników. Schemat jest prosty i chyba nie wymaga większego zagłębiania się w temacie, jeśli opanowaliśmy pracę na gryfie, zachowujemy prędkość i prawidłowy tor, aby zwiększyć na niej obciążenie musimy zbudować siłę, którą pozwoli nam podnieść/wyrwać sztangę.

Barbell Cycling a 1 RM

Olimpijskie podnoszenie ciężarów opiera się na precyzji i poprawnej technice. Celem treningu jest uzyskanie techniki pozwalające wykonać każde podejście, niezależnie od obciążenia, z taką samą techniką i dynamiką. Barbell cycling, czyli praca na dużej częstotliwości ze sztangą prowadzi do bardzo dużego zmęczenia i tym samym w rezultacie wysoce pogarsza technikę danego ruchu. Efektem tego jest nie tylko wielokrotne powtarzanie nieprawidłowego wzorca, ale przede wszystkim przeciążenie lub nawet kontuzja. Dążąc do poprawy tzw. 1 rep max, powinniśmy kierować się schematem np. 8 serii po 1-3 powtórzenia aniżeli odwrotnie. Krótko mówiąc sam „barbell cycling” 
w WOD’ach nie wystarczy, aby poprawiły się Wasze wyniki w szukaniu 1 rep max.  

dwubój

Podsumowując, olimpijskie podnoszenie ciężarów, mimo stereotypowych opinii to nie tylko bezmyślne „rzucanie żelastwem”. Wbrew pozorom charakteryzuje je wiele cech, którymi wyróżnia się gimnastyka artystyczna bądź łyżwiarstwo figurowe – ogromna precyzja, nieskazitelna technika 
i setki tysięcy powtórzeń, aby wykonać jedno kilkusekundowe powtórzenie. 

Pamiętajcie, aby w tym wszystkim zachować równowagę, mnóstwo pokory, być cierpliwym i wychodzić z założenie, że lepiej wykonać 3 perfekcyjne, względem Waszych umiejętności, powtórzenia, niż 15 na „kocim grzbiecie”.   

Autor: Kasia Wrzosek

0 comments on “Dwubój olimpijski w Crossfit’cie – na co zwrócić uwagę?Add yours →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »